1. Privatbloggen
  2. Black Friday – hitta fynden och undvik baksmällan

Black Friday – hitta fynden och undvik baksmällan

Black Friday eller Black November?

Black Friday Lendobloggen

2025-11-11

Black Friday och hela november lockar med reor och kampanjer – men allt färre rabatter är så bra som de ser ut. Löften om rekordrabatter och “sista chansen”-priser kan kännas som det perfekta tillfället att köpa julklappar i förtid. Det är lätt att dras med i shoppingfesten men statistiken visar att rean inte längre är lika fördelaktig för konsumenterna som tidigare. Nu gäller det att balansera risk och nöje. Mitt i reahysterin lurar både fällor och bedrägerier. Priser manipuleras, varor försvinner på vägen och betalningslösningar som verkar smidiga kan bli oväntat dyra. Här är min guide till hur du fyndar smart, handlar säkert och vet vad du faktiskt har rätt till.

Bluffrabatter och falska fynd

Börja följa priser redan innan rean. På prisjämförelsesajter kan du se hur priset på en vara har förändrats över tid – ett enkelt sätt att avslöja om rabatten verkligen är äkta.

Många butiker använder fortfarande knep för att få reor att se mer generösa ut än de är. Ett vanligt trick är att höja priset strax före kampanjstart och sedan sänka tillbaka till den tidigare nivån. På ytan ser det ut som en stor rabatt, men i praktiken har inget hänt. En röd prislapp betyder inte alltid att du gjort en bra affär

Sedan 2022 är det faktiskt lag på att butiker som sänker ett pris måste visa det lägsta priset varan haft de senaste 30 dagarna. Men trots regeländringen fortsätter vilseledande prissättning att förekomma, särskilt under stora kampanjperioder som Black Week och julhandeln.

Vad du har rätt till som konsument

Även under reaperioder gäller samma konsumentskydd som vid vanliga köp. Men det finns några viktiga detaljer att känna till.

Reans längd: Konsumentverket bedömer att en rea inte bör pågå längre än några få veckor – annars riskerar den att vara vilseledande marknadsföring.

Reklamation: Köper du en vara som visar sig vara felaktig har du alltid rätt att reklamera, även om den är köpt på rea. Det enda undantaget är om butiken tydligt informerat att varan säljs till reducerat pris på grund av felet.

Öppet köp och bytesrätt: Butiker får ha stramare regler under reor. Många tillåter bara byte mot annan vara – inte återbetalning. Det är extra viktigt att tänka på om du handlar julklappar som kan behöva bytas efter jul. Är du osäker - fråga, och be biträdet att anteckna villkoret på kvittot.

Felaktigt pris: om ett pris verkar orimligt lågt – som en dator för 199 kronor – kan det röra sig om att man prismärkt fel. Butiken har då rätt att vägra att sälja till det priset och skulle köpet vara online och felet upptäckas innan leverans kan de ha rätt att häva köpet.

Reor utan ansvar 

Handla aldrig från nätbutiker som saknar svenskt organisationsnummer, kontaktuppgifter eller tydliga villkor. Det är inte ett fynd om du står ensam med risken.

Allt fler nätbutiker säljer i dag via så kallad dropshipping, där butiken inte har varorna på lager utan skickar beställningen vidare till en leverantör utomlands – ofta i Kina. Leveransen kan ta veckor, och om något går fel kan det vara svårt att reklamera eller ens komma i kontakt med säljaren.

Jag har träffat konsumenter som beställt varor till halva priset under Black Friday – men fått kopior utan CE-märkning eller med trasiga delar och bruksanvisningar på främmande språk. När de försökt reklamera har butiken helt enkelt försvunnit.

Betala smart 

Hur du betalar påverkar både din trygghet och din ekonomi. Valet av betalningsmetod kan vara skillnaden mellan en trygg affär och en dyr erfarenhet. I takt med att fler handlar på nätet har också antalet bedrägerier och tvister ökat – särskilt under stora kampanjperioder som Black Week och julhandeln.

Som konsument gäller det att inte bara fokusera på priset, utan även på vad som händer om något går fel: Kan du få tillbaka pengarna? Har du skydd vid utebliven leverans? Och riskerar du att bygga upp en skuld utan att märka det?

Kreditkort är ofta det säkraste valet vid nätköp. Du har rätt att få ersättning från kortutgivaren om varan inte levereras, och många kort erbjuder dessutom leverans- och köpförsäkring. Men tryggheten får inte bli en ursäkt för att spendera mer. Om du inte tror att du klarar av att betala hela fakturan, kan “rea-fyndet” snabbt förvandlas till en dyr räntekostnad.

Fakturaköp är också säkert eftersom du får hem varan innan du betalar, men du måste hålla koll på förfallodatumet. Missar du det tillkommer påminnelseavgift och ränta. Se även upp för Bluff-fakturor som också är vanliga i juletid – de ser äkta ut men gäller köp du aldrig gjort.

”Betala senare”-lösningar kan kännas bekväma, men de är en av de vanligaste vägarna in i onödig skuldsättning. Det fungerar om du har full kontroll på din ekonomi, men inte om du använder det för flera köp samtidigt. Skulderna samlas ihop och landar ofta i januari – precis när ekonomin är som tajtast.

Direktbetalning från konto är snabbt men ger minst skydd. Om något går fel är det svårt att få tillbaka pengarna. Använd det bara hos välkända, etablerade butiker.

Bedrägerierna ökar inför jul

Under Black Month och julhandeln ökar nätbedrägerierna kraftigt. Falska mejl och sms utger sig för att komma från PostNord, Klarna eller välkända kedjor, och ber dig “bekräfta leveransen” eller “uppdatera betalningen”. Klickar du på länken riskerar du att hamna på en falsk sida som ser ut som företagets egen. Där kan bedragarna lura dig att logga in med BankID eller ange dina kortuppgifter – uppgifter de sedan använder för att tömma konton eller genomföra köp i ditt namn.

Ett annat knep är kopierade webbutiker med nästan identisk logga som originalet. De säljer kända märkesvaror till halva priset, men levererar aldrig. Gå alltid till butikens officiella sajt genom att skriva in adressen själv i webbläsaren.

Köp kvalitet inte kvantitet

En märklig tankekullerbytta vi ibland gör är att man tror att man kan spara pengar genom att spendera. Dessvärre är den mest effektiva metoden för att minimera den ekonomiska skadan under november enkel - handla mindre. Fråga dig själv: Skulle jag ha köpt det här även utan rea? Om svaret är nej, är det troligen inte ett fynd.

Tänk också på att julklappar inte måste vara nya. Begagnade varor, upplevelser eller handgjorda presenter är ofta både uppskattade och klimatsmarta. En familj jag intervjuade förra året berättade att de bytte ut klappar mot ett julklappsspel med en present var – de sparade tusenlappar och fick roligare jul. Ofta också väldigt uppskattat upplägg när man är flera familjer som firar tillsammans

Rean blir längre men rabatterna mindre

Årets Black Friday blir sannolikt ännu längre och mer intensiv – men inte nödvändigtvis bättre. Följer det förra årets trend med där färre produkter sänktes i pris, fler höjdes, och rabatterna minskade gäller det att som konsument att planera, jämföra och välja betalningssätt med omsorg. Det viktigaste är inte hur mycket du “sparar” – utan hur klokt du använder dina pengar.

Fakta om Black Friday

Förra året ökade omsättningen med nästan 10 procent under Black Week 2024, men andelen produkter som sänktes i pris minskade med 10 procentenheter jämfört med året innan. Samtidigt ökade andelen produkter som höjdes i pris med 10 procentenheter.  Snittrabatten låg stilla på omkring 21 procent – långt under konsumenternas förväntade 38 procent. Källa: Prisjakt

Enligt Finansinspektionen har hushållens fakturaköp ökat varje år sedan 2020. Under 2023 omsatte fakturaköpen 100 miljarder kronor, och november – månaden då Black Week och julhandeln inleds – är den tid på året då svenskarna köper mest på faktura. Källa : Finansinspektionen

Black Week (mån-fre 25–29 nov 2024) vs (mån-fre 20–24 nov 2023): * Procentuell förändring i omsättning mot 2023: +9,8% Procentuell förändring i antal transaktioner mot samma tidsperiod 2023: +12,9% Procentuell förändring i snittorder mot samma tidsperiod 2023: -2,8% Källa: Svea Bank