1. Privatbloggen
  2. Skydda dig mot bedrägeri

Skydda dig mot bedrägeri

Lendo ringer aldrig dig som inte ansökt

akta dig för bedrägeri i telefon - Lendo ringer endast dig som gjort en ansökan

2023-01-16

Polisen har de senaste åren sett en ökad risk för it-brott och bedrägerier. Bedragare använder sig  av falska hemsidor med  förmånliga erbjudanden för att locka in och lura både privatpersoner och företag.

Notera att Lendo aldrig ringer dig som inte har gjort en ansökan via Lendo. Har du däremot gjort en ansökan via vår hemsida, kan du i samtal med kundtjänst behöva identifiera dig genom BankID. Det sker dock endast om du har en ansökan hos Lendo - annars ringer vi inte upp dig. I samband med att Lendos kundtjänst pratar med dig om din ansökan och eventuellt ber dig logga in med BankID kommer de även att ställa andra kontrollfrågor relaterade till din ansökan. Du kommer även när du ska identifiera dig se att det är Lendo du har att göra med.  

Om du har fått samtal från ett bolag du inte haft att göra med, där du uppmanas att logga in med BankID så kan det handla om ett bedrägeri. Här går vi igenom ett av de vanligare scenarierna och hur du kan skydda dig. 

Bedrägeri via telefonsamtal - spoofing

Något som ökat alltmer sista åren är att bedragare kontaktar dig via telefon och utger sig för att vara från din bank, en myndighet som Skatteverket eller kanske från Lendo. Bedragarna är skickliga och väl förberedda. De är bra på det sociala snacket, de vet vad du heter och verkar besitta mycket information om dig (information de kunnat ta reda på via nätet), samtidigt som numret faktiskt verkar komma från där de säger att de ringer ifrån. 

Om numret stämmer med min banks eller myndighetens, då är det väl ok att lämna ut information? 

Nej, det som hänt är att bedragarna via ip-telefoni eller annan teknologi lyckas använda sig av en förfalskad avsändare, såsom en mejladress eller i detta fall ett telefonnummer med falsk nummerpresentation, så kallad spoofing. På så sätt invaggas du i en falsk trygghet då numret de ringer ifrån ser ut att komma ifrån en bank, myndighet eller exempelvis Lendo. 

Bedragaren påstår ofta att skälet till att det ringer är brådskande med syfte att få dig att använda ditt BankID, bankdosa eller kortnummer för att kunna komma åt dina konton. Lämna aldrig ut dessa uppgifter till någon över telefon utan att kunna styrka att de kommer där de hävdar att de kommer ifrån. Polisen uppmanar på sin hemsida att du aldrig ska logga in på din bankdosa eller BankID när du blir uppringd på detta sätt. 

Jag har blivit uppringd av Lendo på 0771-131310 trots att jag aldrig ansökt  

Vi på Lendo ringer aldrig upp någon som inte gjort en ansökan hos oss. Om du inte gjort en ansökan hos oss och någon ringt upp dig och utger sig komma från Lendo har du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök där de använt sig av spoofing för att få det att se ut som om man ringer från Lendos telefonnummer och är något som bör anmälas till polisen omgående. Du bör skriva ner tidpunkt, datum och vilket/vilka nummer de använde när de ringde dig och gärna en beskrivning av händelseförloppet i samtalet för att kunna ge Polisen så mycket information att gå på som möjligt.  

Blir du uppringd av någon som säger sig komma från Lendo eller en av våra samarbetspartners (de banker och långivare vi samarbetar med) och du aldrig gjort en ansökan ska du absolut inte lämna ut någon information i samtalet. Lägg på direkt. Har du råkat ut för detta, kontakta din bank så fort som möjligt och polisanmäl händelsen. Ju fler som polisanmäler, desto mer information får polisen och en större möjlighet att stoppa andra för att råka ut för dessa bedragare. 

Vad ska du göra om du blir uppringd av bedragare? 

Om de använt sig av spoofing som vi beskriver ovan och numret verkar korrekt, lägg på direkt eller svara inte. Banker, myndigheter och seriösa aktörer du inte haft kontakt med innan ringer inte upp dig och ber dig logga in via bankdosa, BankID eller att du ska lämna över dina kortuppgifter över telefon. Lämna inte över viktig information eller lösenord över telefon om du blir uppringd på detta sätt.   

Har detta hänt dig? Ring polisen på 114 14 och anmäl händelsen. 

Hur kan jag skydda mig mot bedragare? 

Är du inne på en hemsida med ett upplägg, exempelvis kring lån, investeringar eller ekonomi, som låter för bra för att vara sant? Då är det med största sannolikhet en sajt du ska undvika. Försäljare som försöker prata omkull dig över telefon och övertala dig om fantastiska investeringar eller liknande ska du undvika, lägg på eller svara inte om de ringer dig. Speciellt inte om du själv inte ansökt eller anmält intresse för produkten eller tjänsten. Seriösa aktörer håller sig till lagen och kommer alltid att upplysa dig om risker med investeringar eller lån. 

  • Lämna inte ut någon personlig information eller uppgifter. 

  • Logga aldrig in med bankdosa eller BankID när någon okänd ringer upp. 

  • Känner du inte personen som ringer upp? Lägg på. Även om de säger att de kommer från din bank eller en myndighet. Du kan be om personens namn och sedan själv ringa upp banken eller myndigheten och fråga om hen arbetar där. 

  • Svara inte på sms med okänd avsändare och klicka aldrig på länkar i dessa sms. 

  • Varje gång du loggar in med BankID om du ska handla online eller liknande, läs noga var du loggar in eller vad det är du skriver under. Står exempelvis Lendo som avsändare?

  • Tips - aktivera notiser för BankID. Då ser du om någon beställer ett nytt BankID i ditt namn eller liknande. Om det skulle ske, kontakta din bank och spärra det direkt.

Skulle du bli uppringd eller kontaktad på annat sätt av någon som säger sig ringa från Lendo, trots att du aldrig gjort en ansökan på Lendo.se råder vi dig att inte svara då vi inte skulle kontakta dig utan att du själv valt att interagera med oss via vår hemsida eller telefon.

Du får gärna kontakta vår kundtjänst om någon gjort ett sådant försök, det gör du antingen genom att mejla oss på kundservice@lendo.se eller via telefon på 0771-131310. Om bedragaren lyckas skaffa sig information via samtalet råder vi dig att omedelbart kontakta din bank och att polisanmäla händelsen på 114 14

Denna text uppdateras kontinuerligt. Den publicerades första gången 1 juli, 2020.

Taggar:

LÅN