1. Privatbloggen
  2. Höjda diesel- & bensinpriser – då kommer sänkning

Höjda diesel- & bensinpriser – då kommer sänkning

Diesel- och bensinpriserna i Sverige nu på rekordnivåer.

rekordhögt bensinpris bild bensinmack Lendobloggen

2023-09-12

Diesel- och bensinpriserna i Sverige har ökat kraftigt under den senaste tiden och priserna har nu nått rekordnivåer. Det har blivit dyrare att köra bil igen på grund av flera faktorer, men en kraftig prissänkning väntar runt hörnet. Vi på Lendo reder ut vad som händer med bensin- och dieselpriserna och hur det påverkar dig som bilägare.

Priserna på drivmedel har ökat kraftigt de senaste månaderna och ligger nu på årshögsta. En liter 95-oktanig bensin kostar i mitten av augusti över 21 kronor samtidigt som en liter diesel kostar 24,50 kronor per liter hos ledande aktörer. Det höga priset beror på flera orsaker, och experter varnar nu för att de höga drivmedelspriserna kan ligga kvar under en lång tid.

– Oljepriserna kommer antagligen öka de kommande månaderna eller till och med åren, säger oljejätten BP:s vd Bernard Looney.

Den stora orsaken bakom de höga drivmedelspriserna är det höga oljepriset på den globala oljemarknaden. Oljekartellen Opec, som har stor makt över stora delar av världens oljetillgångar och dess produktion, har valt att minska sin produktion för att kunna hålla uppe ett högt oljepris. 

Sedan september förra året har Opec-länderna minskat sin oljeproduktion med sammanlagt med omkring två miljoner fat per dag. Samtidigt slår oljekonsumtionen i världen nya rekord enligt statistik från Internationella energirådet IEA. Det är framför allt Kina och andra tillväxtmarknader som ligger bakom den rekordhöga efterfrågan på olja.

– Det är troligt att efterfrågan går ner, men då är det sannolikt att Opec+ drar ner produktionen ytterligare. Det finns inget på världsmarknaden som talar för att oljepriset kommer gå ner i år, säger Samuel Ciszu, energianalytiker på ELS Analysis, till Svenska Dagbladet.

Trots det höga oljepriset kan det bli billigare att tanka bilen i Sverige inom kort. Det beror på att Tidöpartierna har enats om en minskning av reduktionsplikten, med ett lagförslag som beräknas träda i kraft vid nyår. Reduktionsplikten är den lag som innebär att drivmedelsbolagen måste blanda in biobränslen i bensin och diesel för att minska utsläppen. 

För diesel har andelen biobränslen varit 30,5 procent och för bensin 7,8 procent. Det har lett till att Sverige har haft ett av världens högsta dieselpriser. Det nya lagförslaget innebär att andelen biobränslen sänks till sex procent fram till 2026, och skulle enligt regeringen göra dieseln upp till fyra kronor billigare per liter och bensinen 30 öre billigare jämfört med idag, om bränslebolagen överför hela kostnadsminskningen till konsumenterna. Om lagen klubbas igenom beräknas lagen gälla från årsskiftet, och det finns parallellt förslag på att slopa reduktionsnivåerna för åren 2027-2030.

Om den gamla lagen hade fortsatt så skulle reduktionsplikten istället ökat till 40 procent för diesel, samt 12,5 procent för bensin. Jämfört med den nya lagen hade priset på diesel nästa år då varit 5,5 kronor högre. Däremot innebär en sänkning av reduktionsplikten mer koldioxidutsläpp från fossila bränslen jämfört med idag. Den nya lagen skulle innebära att de fossila utsläppen ökar med omkring 5,2 miljoner ton koldioxid, jämfört med den nuvarande lagstiftningen.