1. Privatbloggen
  2. Julhandeln slår rekord – maten hetast i år

Julhandeln slår rekord – maten hetast i år

Mer pengar kvar i plånboken väntas driva julhandeln till nya rekord.

julshopping 2024

2024-11-29

Årets julklapp – unisexdoften – ska dessutom sätta guldkant på vardagen. – Julhandeln 2024 beräknas omsätta 93 miljarder kronor och har därför rekord i sikte, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.

Hushållen får allt mer pengar kvar i plånböckerna, och för många innebär att man också väljer att lägga lite extra pengar på julhandeln. Den senaste prognosen över julhandeln visar att svenskarna i år väntas spendera hela 93 miljarder kronor på julhandeln. Det skulle i så fall innebära ett nytt rekord och en ökning på 1,5 miljarder kronor jämfört med julhandeln förra året.

– Räntesänkningar, stigande reallöner och disponibla inkomster som återigen ökar innebär att konsumenternas köpkraft inför julen är större än i fjol, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research som ligger bakom den årliga julhandelsrapporten.

Dagligvaruhandeln väntas bli den stora vinnaren under julhandeln, med en ökning på hela 6 procent jämfört med förra julen. För många svenskar är julmaten fortfarande en prioritet, och nu finns det även pengar i plånboken för att unna sig ett julbord ute på restaurang under julhandeln. Den svaga svenska kronan gör dessutom att gränshandeln går starkt.

Rekordhöga belopp per hushåll i år

Sammanlagt väntas det genomsnittliga hushållet spendera rekordhöga 18 800 kronor ute i handeln under december månad. Men ett nytt julhandelsrekord innebär inte att svenskarna helt slutat hålla hårt om plånboken. Det finns fortfarande branscher som har det tufft, och svenskarna prioriterar fortfarande bort den lite dyrare julmaten.

– Maten är en central samlingspunkt varje jul och i år spås hushållen spendera mer pengar på julmaten än i fjol. Det prismedvetna beteendet kommer dock i viss mån sannolikt att fortsätta inom dagligvaruhandeln, där den ekologiska julskinkan i varukorgen möjligtvis byts ut mot motsvarande billigare alternativ, säger William Lindquist.

Svagast ser det ut att bli inom sällanköpshandeln, där försäljningen förutspås minska med en procent jämfört med förra året, då allt fler konsumenter väljer att göra sina julinköp redan under Black Friday och andra readagar i november. Särskilt tufft förväntas det bli för försäljningen inom sport och fritid samt elektronik och vitvaror, där butikerna kan tvingas till stora rabatter för att locka kunder.

Inför julhandeln tar HUI Research också traditionsenligt fram årets julklapp som i år blir unisexdoften. Motiveringen lyder att unisexdoften speglar den tid vi lever i, där många valt att unna sig skönhetsprodukter under lågkonjunkturen som lite vardagslyx. Vidare lyder motiveringen också att dofter nu erbjuds i flera prisklasser och utföranden som passar allt fler.

– Vi har haft flera tuffa ekonomiska år bakom oss. När vi måste välja bort större investeringar och inköp unnar vi oss fortfarande vardagslyx. Parfymen har alltid varit en uppskattad julklapp men nu finns ett nyväckt intresse för doftens funktion när det kommer till avslappning och välmående, säger Emma Hernell, VD på HUI Research.

Så mycket väntas julhandeln växa i år

Julhandelsprognos 2024

Avser försäljningsutveckling i december 2024, jämfört med december 2023.
HUIs julhandelsprognos 2024Löpande priserFasta priser
Detaljhandeln+2%+1%
Dagligvaruhandeln+6%+4%
Sällanköpsvaruhandeln-1%-2%
Källa: HUI Research

Julhandel tidigare år

Utfallet avser total försäljning under december och inkluderar därmed all detaljhandelsförsäljning under månaden, inklusive alkoholförsäljning. *Avser värden med årets prognos


2018201920202021202220232024*
Total försäljning i december (miljarder kronor)78,581,983,387,289,891,292,7
Försäljning per person (kronor)7 7007 9008 0008 3008 5008 6008 800
Försäljning per hushåll (kronor)16 80017 40017 50018 00018 40018 50018 800
Källa: HUI Research