1. Privatbloggen
  2. Ny effektavgift ger högre elräkning - gör så här

Ny effektavgift ger högre elräkning - gör så här

Snart kan elräkningen bli betydligt dyrare.

elpriser elstolpar i solnedgång Lendo

2024-11-15

Flera elbolag använder redan infört den nya effekttariffen, och vid nyår byter flera stora eljättar till den nya avgiften. För dig som kör elbil kan den nya modellen slå extra hårt och kosta flera hundralappar extra i månaden.

– Elbilskunder är en grupp som riskerar betydligt högre elnätsavgifter med de nya tarifferna, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på elbolaget Tibber.

Din elnätsavgift är på väg att ändras. Senast januari 2027 ska alla elnätsbolag i Sverige ha infört den nya effektavgiften, som innebär att din elnätskostnad påverkas av när under dygnet du använder din el. Syftet med den nya lagen är att minska effekttopparna på elnätet, jämna ut elförbrukningen över dygnet och utnyttja elnätet mer effektivt.

Hur effektavgiften ser ut varierar mellan olika elbolag, då elbolagen själva får bestämma hur avgiften ska beräknas utifrån sina egna modeller. Från myndigheten Energimarknadsinspektionen rekommenderar man därför starkt att konsumenter tar reda på hur just deras elbolag väljer att implementera och beräkna sin effekttariff.

Trots att den nya avgiften inte blir lagkrav innan 2027 så har redan nu flera elbolag börjat ta ut avgiften, och många andra elbolag planerar att göra det inom kort. Hos eljätten Ellevio, som har miljontals svenskar som kunder, införs avgiften vid årsskiftet.

En analys från elbolaget Tibber visar att den nya effekttariffen kan innebära betydligt dyrare elräkningar för hushåll som inte anpassar sin elförbrukning och använder flera apparater samtidigt. Allra värst drabbade av den nya avgiften förväntas bli elbilsägare, som kan få elnätsavgifter som är över 500 kronor dyrare.

– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen. Laddar man istället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på elbolaget Tibber.

Den nya effektavgiften behöver dock inte innebära en chockhög elräkning. Hos Ellevio kommer man att basera sin avgift på ett genomsnitt av de tre timmar med högst förbrukning varje månad, och elbolaget menar att avgiften kan halveras om man kan flytta en stor del av sin elförbrukning till sena kvällar och tidiga mornar.

– Ett riktmärke är att försöka förlägga det som kräver mest el, som uppvärmningen och elbilsladdning, till kvällar när belastningen på elnäten är mindre. Mellan kl 22 på kvällen och kl 6 på morgonen är det mindre tryck i näten, och då räknas bara halva effekttoppen och priset halveras, säger David Bjurhall, chef för pris- och regleringsfrågor på Ellevio.

Så här mycket dyrare kan det bli för elbils- och husägare med den nya effekttariffen

Alla exempel är framtagna för ett hus med en säkring på 25A. Den fasta månadsavgiften för Ellevio för en sådan säkring är 365 kronor. Dessutom betalar man effekttariff på 81,25 kr per kW. Denna effekttariff halveras mellan 22.00-06.00 

En elbils- och husägare som drar igång sin varmluftsugn (cirka 2 kW), tvättmaskin (2kW), torktumlare (2 kW) och laddar upp sin elbil (9 kW) samtidigt kommer ha förbrukat 15 kW under en timme. Enligt den nya effekttariffen kommer den effekttoppen kosta villaägaren 1 584 kronor (15kW X 81,25 = 1219 kr, plus den fasta månadsavgiften om 365 kronor).

Skulle man istället styra om elförbrukningen till klockan 23.00, då man bara betalar halva priset för effekten, skulle kostnaden bli betydligt lägre (ej inräknat effekten för varmluftsugnen som är svår att flytta):

Tvättmaskin, torktumlare och elbilsladdning förbrukar tillsammans 13 kW, vilket enligt den nya tariffen kommer att kosta villaägaren omkring 893 kronor (13 kW X 40,62 = 528 kronor, plus den fasta månadsavgiften om 365 kronor).

Källa: Tibber