1. Företagsbloggen
  2. 8 tips när krisen börjar lätta

8 tips när krisen börjar lätta

De tuffa tiderna för företagare håller i sig - men det finns tecken på en ljusning.

8 tips när krisen börjar lätta - Lendo

2020-05-15

Företag som förbereder sig på bättre tider kan bli vinnare när krisen lättar, menar flera olika företagskonsulter. 

Vi på Lendo har sammanställt åtta tips om hur du förbereder dig inför att vändningen kommer.

1. Ha en målbild för ditt företag när krisen lättar Coronakrisen har drabbat företag världen över på ett sätt som få upplevt tidigare - och visst är omvärldsfaktorer en viktig förklaring när den akuta krisen är ett faktum. Nedgången har drabbat nästan alla på ett eller annat sätt - det som kan göra skillnad är hur du tacklar den. Ta tillfället i akt och försök utveckla din verksamhet när det inte är fullt upp - ha en målbild för hur du vill att ditt företag ska se ut när efterfrågan är tillbaka på normal nivå. De företag som kommer bäst ut ur krisen kan även bli vinnare på sikt.  2. Dåliga tider kan vara gyllene tider för den som ser möjligheter Det finns ett talesätt som säger att de bästa affärerna görs i lågkonjunkturer. I goda tider går det bra för nästan alla - i dåliga tider går det dåligt för många, men inte för alla. Det är nu din förmåga som företagare prövas på allvar. Du kanske inte kan öka din försäljning i absoluta tal, men du kan öka marknadsandelen på den marknad du verkar på. Ju mer pessimistiska dina konkurrenter är, desto bättre. Och kanske kan det vara läge att göra nya investeringar, köpa en maskin som blivit billigare eller göra en annan satsning som blivit billigare i lågkonjunkturen?

3. Digitalisera mera Den allra tydligaste trenden under coronakrisen är att vi har blivit mer digitala. Möten, konferenser, försäljning, avtal och inköp – nu sker allt över nätet. Världen kommer aldrig att bli sig lik - den kommer från och med nu vara mer digital. Ta tillfället i akt och digitalisera din verksamhet ytterligare också. 4. Vårda ditt team och din kultur Trots att det är jobbiga tider är det viktigt att skapa en bra teamkänsla och ett positivt go i organisationen. Ta tillfället i akt och försök främja en god kultur i ditt företag och var positiv mot kunderna, även om de handlar mindre än tidigare. Kunder vill handla av positiva och generösa företag, även när tiderna är dåliga. Även för din personal är pandemin en stressig tid och det är viktigt att satsa på att främja medarbetarnas välbefinnande även om ni sällan ses när många arbetar hemifrån.

5. Ta tag i surdegarna

Under goda tider när det finns mycket att göra skjuter vi upp tråkiga saker som ändå behöver göras. Se till att du får dina surdegar avklarade oavsett om det handlar om att städa upp på lager och arkiv eller ringa runt till 100 kunder. 6. Sälj aktivt - nu finns tiden och engagemanget Under goda tider kommer kunderna till dig - nu kanske du behöver söka upp kunderna och sälja din produkt mer aktivt. Försök att kontakta så många kunder som möjligt oavsett om det är över mejlen, telefonen eller via personliga besök. Och om du inte tycker att tillfället känns rätt att vara säljig - förbered prospektlistor och vårda dina kundrelationer.

7. Satsa på marknadsföring - just nu är det billigare än någonsin Syns du inte så finns du inte. Just nu är det billigare än någonsin att marknadsföra ditt företag. Tidningarna har fullt av osålda reklamplatser du kan få billigare än någonsin och priset för att marknadsföra dig i sociala medier och på Google har inom många branscher minskat kraftigt. De företag som syns och hörs mest kommer att vara vinnare när krisen är över.  

8. Var förberedd på en efterfrågeökning När restriktionerna börjar lätta kommer efterfrågan på vissa tjänster och produkter att explodera. Tillhör ditt företag den kategorin? Var förberedd på hur du ska tackla en kommande boom så att du inte missar att surfa på ökningen!