1. Företagsbloggen
  2. Branscherna som ökar under krisen

Branscherna som ökar under krisen

Många företagare har drabbats hårt under coronaepidemin, men det finns undantag som sett motsatt effekt.

icabrottby

2020-05-08

Många företagare har det tufft under coronapandemin – men vissa branscher har faktiskt ökat sin omsättning. En av de som märkt av ökningen är ICA Brottbyhallen som satsar hårt på e-handel i hela Stockholmsområdet. 

– Det har varit svårt att hinna med allt, kapaciteten har slagit i taket när många vill e-handla, säger handlaren Viktor Rönn. 

Trots att många företagare går på knäna och har tvingats korttidspermittera personal, söka skattekrediter och slåss för sin överlevnad finns det företag som faktiskt flyttat fram sina positioner när svenskarna har ändrat sitt beteende. Några av branscherna som märkt av en ökad efterfrågan är livsmedel, hygienprodukter, odlingsprodukter och byggmaterial. 

Uppsving för ICA-handlare

En av företagarna som sluppit bekymra sig om minskad efterfrågan i krisen är ICA-handlaren Viktor Rönn som driver Brottbyhallen norr om Stockholm. Han har både sett att kunderna handlar mer i butiken och en stark tillväxt av e-handeln.  

– Folk handlar lite annorlunda, på det stora hela är människor noggranna och håller avstånd i butiken. Vi märker att kunderna handlar mer vid varje inköp och det kan ha att göra med att man äter mer hemma i stället för ute, säger Viktor Rönn. 

Ica Brottbyhallen är en av Sveriges ledande ICA-handlare inom e-handel av mat och där har tillväxten varit kraftig under coronapandemin. Ja, periodvis har ökningen till och med varit lite för snabb. 

– Det är väldigt olika över landet, men här i Stockholmsområdet har efterfrågan verkligen skjutit i höjden, det är mycket mer än tidigare. Utmaningen har varit att kunna tillgodose efterfrågan och leverera till alla som vill handla. Kapaciteten har slagit i taket och det har inte funnits leveranstider att boka via ICA:s lager som sköter vår e-handel. Även plock och pack har varit en trång sektion. Sjukfrånvaron har också varit hög så det har inte gått att  möta hela efterfrågeökningen. 

Viktor Rönn tror att fler människor nu lärt sig att e-handla mat och att ökningen kommer att vara bestående. Hans råd till andra företagare är att vara snabbrörliga och förändringsbenägna både under krisen och när den tar slut. 

– Det handlar om att kunna svara upp på nya behov snabbt. Jag var med och utvecklade ICA Pronto för att kunna hjälpa riskgrupper. Som företagare just nu måste man snabbt kunna ställa om och se vad man är bra på och var mitt företag passar in. 

Hemmajobb betyder mer tid för hemmafix

Även bygghandlare och handelsträdgårdar kan glädja sig åt en ökad omsättning. En rundringning visar att försäljningen har ökat de senaste veckorna. 100 000-tals svenskar är korttidspermitterade och då finns det extra tid att snickra på huset eller göra extra fint i trädgården. 

– Fler ägnar tid åt sin trädgård i år. Kanske för att man inte kan åka utomlands i sommar. Vi ser en ökad försäljning i år, berättar en handlare.

Branschorganisationen Byggmaterialhandlarna som organiserar byggvaruhus berättar också om att trycket är högt trots pandemin. 

– Vid avstämning med våra medlemmar har det gått bra för branschen, inte lika bra som för livsmedelsbranschen, men man har gått plus. Det har att göra med att det är vår och att många jobbar hemifrån, är permitterade och haft mer tid att se och jobba med saker, säger vd Monica Björk till GT.

Även hygienbranschen har märkt av en kraftigt ökad efterfrågan. Till exempel berättar flera hygienföretag som gör tvättlappar och skyddslakan att de knappt hinner tillverka det som efterfrågas. 

– Våra produkter behövs i det här fallet, så är det ju, så vi har något mer att göra just nu än vanligt. Man kan säga att det redan i februari var ett högt tryck på våra produkter, säger en företagare. Även där har hög sjukfrånvaro varit en av de största utmaningarna.