1. Företagsbloggen
  2. Företag börjar se ökad efterfrågan

Företag börjar se ökad efterfrågan

Företag börjar se ökad efterfrågan när coronapandemin klingar av och det finns tecken på att läget ljusnar en aning.

Ökad efterfrågan - Företag - Lendo Bloggen

2020-05-29

Vissa företag börjar att se ökad efterfrågan när coronapandemin klingar av. Hennes & Mauritz drar tillbaka sina permitteringar – och varor kopplade till våra hem har redan ökat. 

– Läget är lite ljusare, men fortfarande besvärligt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel till Lendobloggen. 

Under onsdagen kom beskedet att klädjätten Hennes & Mauritz verksamhet börjar återgå till det normala och att företaget återinsätter 2500 anställda i normal tjänst. 

Som mest hade H&M 4 000 av sina 5 000 butiker runt om i världen stängda. Nu är 3500 butiker öppna. 

Runt om i näringslivet kommer nu flera tecken på att läget börjar ljusna en aning och att det till och med finns uppdämda behov som behöver mättas. Till exempel verkar shoppingen inför Mors Dag på söndag gå bra. 

 – Mors dag är en högtid med stark tradition som lever vidare eftersom många tycker om att visa sin mamma uppskattning. I tider där social distansering från många av våra nära och kära råder kan säkert Mors dag vara ett välbehövligt glädjeämne, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

I en undersökning som Svensk Handel gjorde i mitten är det nu 4 av 10 företag som tappat mer än 30 procent av omsättningen, jämfört med 6 av 10 för någon månad sedan. 

– Det är ju ett sätt att beskriva ett litet ljusare läge, men det är fortfarande ett besvärligt läge. Sällanköpshandeln med kläder, sport och skor har tagit mest stryk och där kan det finnas ett uppdämt behov, även om vi inte kan tala om något uppsving, säger Johan Davidson. 

Vinnare och förlorare i spåren av pandemin

Vissa branscher har dock gått bra under coronapandemin och ser fortsatt stark efterfrågan nu när den akuta fasen av pandemin har klingat av något. 

– Dagligvaruhandeln har ju gått väldigt bra hela tiden och sålt bättre än vanligt. När betydligt färre går ut och äter så måste det kompenseras och då säljer dagligvaruhandeln mer. De livsmedelsaffärer som ligger i cityområden där vi handlade när vi var inne och jobbade har däremot gått jättedåligt och tappat mycket, 80 procent. 

Bland vinnarna inom handeln finns de butiker som är kopplade till våra hem. När vi är hemma mera och sitter i karantän har vi sett över våra hus. Även optiker har ökat kraftigt under krisen. 

– Allt som är kopplat till hemmet och trädgården har gått bättre än vanligt, byggvaror och handelsträdgårdar har ett uppsving. Hemelektronik har gått starkt, särskilt det som är kopplat till hemmakontoret. 

Svensk Handel ser nu att kläder och skor börjar öka, men från låga nivåer. 

– Där har stoppet varit som störst och vi har inte behövt nya kläder när man mest sitter hemma. Ett visst uppdämt behov av kläder och skor finns nu, men behovet till bröllop, student och fester är lägre än tidigare.  

Många av handlarna har trots en liten ljusning likviditetsproblem. Enligt Svensk Handels enkät är det 52 procent av detaljhandlarna och 44 procent av partihandlarna som uppger sig ha finansierings- eller likviditetsproblem till följd av coronaviruset. 

Krisen har lett till innovation inom shopping

En del har anpassat sig under krisen och flera nya shoppingbeteenden har vuxit fram. Många affärer har satsat på sin e-handel, och liveshopping är ett växande fenomen. 

– E-handeln ökar, många fysiska butiker hade det innan, men satsningarna som var mer på planeringsstadiet tidigare har nu blivit verklighet. Liveshopping har ökat kraftigt. Bland annat har Kjell & co , och Elgiganten satsat på liveshopping och det är ett kommande fenomen som har växt. I krisen kommer en skaparådra fram, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk Handel. 

Fortsatt tufft för hotell- & restaurangbranschen

Besöksnäringen i Sverige med hotell, caféer, restauranger, campingar och andra turistmål har haft det ännu tuffare än detaljhandeln. Och det är tveksamt om den annalkande ”hemestern” kommer att bli någon räddning. Branschorganisationen Visita ser ingen ljusning i krisen ännu. 

– Vi ser ännu inga tendenser på att krisen håller på att mattas av. Det är fortfarande en jättekris över hela linjen och sommaren är en mycket viktig intäktsperiod för besöksnäringen. Vi har ingen kvalificerad bedömning om när det börjar lätta, det beror på hur länge coronapandemin håller i sig och på vilka reserestriktioner som finns. Vi hoppas ju att folk vågar resa inom Sverige och vågar boka. Besökarna ska känna sig trygga med att ställen som tar emot gäter följer Folhälsomyndighetens rekommendationer. Det är lätt att boka av om man bokar via hotellets hemsida, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita.

80 000 jobb och 9 000 företag är i farozonen inom hotell- och restaurangbranschen enligt en undersökning som Handelns utredningsinstitut har gjort. Många företag upplever en akut likviditetsbrist och behöver trots stödpaketen hjälp i sin finansiering.