1. Kundtjänst
  2. Lån bostad

Bolån

Här hjälper vi dig att besvara alla dina frågor som berör bolån.

Lendos tjänst är kostnadsfri och du förbinder dig inte till någonting genom att ansöka om ett bostadslån hos oss. Har du frågor om hur det går till kan du ringa våra handläggare certifierade inom bolån på 0771-131310 så hjälper de dig.  

Grundkraven för ett bostadslån via Lendo: 

  • Du måste vara minst 18 år

  • Du har eller ska köpa en bostad i Sverige som ska utgöra en säkerhet för lånet. 

  • Du är folkbokförd i Sverige 

  • Ring vår handläggare inom bolån på 0771-131310 så kan de gå igenom dina förutsättningar och grundkraven från våra banker och långivare. 

Om du redan tidigare varit i kontakt med vår kundtjänst men vill att en högre instans prövar ditt ärende kan du skriva till Lendos klagomålsansvarig. Gäller klagomålet förmedlingen av bolån kan du maila kundombudsman.bolan@lendo.se.

Alla övriga klagomål kan mailas till kundombudsman@lendo.se där du beskriver ditt ärende. Vi bekräftar att ditt klagomål inkommit inom 24 timmar och har som mål att besvara ditt ärende inom 5 arbetsdagar. För att handlägga ditt ärende kommer vår klagomålsansvarig samla in nödvändig information och du kan därmed behöva komplettera ditt ärende med fler uppgifter.

Hjälp med ditt klagomål utanför Lendo Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på 08-508 860 00, e-post arn@arn.se för prövning av ett ärende. 

Du kan även kontakta konsumentvägledningen i din kommun eller kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå & Konsumenternas försäkringsbyrå, tel 08-22 58 00, som lämnar avgiftsfri vägledning utan att pröva några tvister. 

Du har även möjlighet att kontakta Konsumentverket på 0771–42 33 00, konsumentverket@konsumentverket.se eller Finansinspektionen på 08-408 980 00, finansinspektionen@fi.se (båda tillsynsmyndigheter för konsumentkreditinstitut och försäkringsförmedlare).

Ingen av dem tar däremot upp enskilda fall, utan vidtar åtgärder först när de bedömer att ett företag fått många klagomål. Ett annat alternativ är att vända sig till allmän domstol.

Nej, du förbinder dig inte till något när du ansöker om ditt bolån via Lendo. Först när du skriver på skuldebreven hos den långivare du valt är du bunden till avtalet.

Idag behöver du ha totala bolånet på samma bank/institut. Du kan alltså inte ha en del av bolånet i bank X och andra delen av lånet i bank Y. Det innebär att om en lånedel är rörlig och en lånedel är bunden kan du inte enbart flytta den rörliga delen och låta den bundna delen vara kvar hos din nuvarande bank.

Hela bolånet, inklusive bundna delar, måste därmed flyttas. Vid flytt av bundet lån kan det tillkomma en så kallad ränteskillnadsersättning (se mer på konsumenternas.se om det skulle kosta dig att lösa ditt/dina bundna lån).

Att ha bolånet uppdelat mellan olika banker var vanligare förr i tiden och framförallt på villor, men numera vill alltså banken/instituten ha så kallad förstahandspant på hela lånet. Med det sagt har du alltid möjlighet att omförhandla din rörliga ränta på din befintliga bank, eftersom det då inte sker en faktisk flytt, utan enbart omförhandling av räntan i en bank där du redan har hela ditt bolån.

Du måste amortera 1% på ditt bolån om du har en belåningsgrad mellan 50-70% av bostadens marknadsvärde. Har du en högre belåningsgrad än 70% behöver du amortera 2% av bostadens marknadsvärde. Utöver detta kan du behöva amortera ytterligare 1% om dina samlade bolån är 4.5 gånger större än din årsinkomst före skatt. 

Ja, även om ditt bolån är bundet så kan det flyttas, men då kan det tillkomma en så kallad ränteskillnadsersättning. Ränteskillnadsersättningen är en schablonersättning som banken har rätt till när du löser eller omförhandlar ditt bolån i förtid. Detsamma gäller alltså även om du säljer din bostad och du har ett bundet lån som ännu inte har löpt ut. För att räkna ut ersättningen tar man fram en jämförelseränta, som baseras på dagsaktuella räntor på bostadsobligationer. Räkna ut din eventuella ränteskillnadsersättning här på Konsumenternas verktyg.  

Däremot är det inte alltid det tillkommer en ränteskillnadsersättning eller kostar särskilt mycket. Det beror helt enkelt bland annat på när du band ditt lån, till vilken ränta samt på vilket lånebelopp. Kom ihåg att du behöver flytta hela ditt bolån vid en omförhandling av lån, inte delar av lånet.

Är du nöjd med lånebeloppet du fått behöver du inte fler. De flesta banker och långivare använder sig av samma kalkyler vilket betyder att man får låna ungefär lika mycket hos varje aktör. Så är man nöjd med det lånelöfte man fått finns det egentligen ingen anledning att söka hos fler storbanker. Har du däremot betalningsanmärkning eller kanske redan pratat med din egen vardagsbank angående möjlighet till ett lånelöfte men har fått ett nej?

Då hjälper vi dig gärna med att se över möjligheten för ett lånelöfte hos en specialistbank (T.ex Bluestep, Marginalen, Nordax och Svea). I dessa fall kan det, till skillnad mot lånelöften från traditionell bank, vara en bra idé att jämföra lånelöften mellan specialistbankerna eftersom de bakar ihop offert för lånelöfte med en bolåneränta för ett eventuellt framtida bolån.

Ett lånelöfte är, oavsett om du har det hos en specialistbank eller storbank, inte bindande utan bara en preliminär kreditprövning på din ekonomi. Räntan som framgår i ett lånelöfte från en storbank är enbart preliminär och denna kan vi hjälpa till med att jämföra som tidigast vid vunnen budgivning eller som senast ca 4 veckor innan ditt tillträde (gäller för de flesta banker). Kom ihåg att du alltid måste ha fått godkänt från någon bank först innan du signerar köpekontrakt/överlåtelseavtal, oavsett om du har lånelöfte eller inte sedan innan.

Ja, på Lendo samarbetar vi med banker och långivare som kan ha möjlighet att hjälpa dig trots anmärkning. Har du frågor om Lendo bolån eller om annat i samband med ansökan, hör av dig till oss på 0771-131310 så hjälper vi dig.

Det finns många fördelar med att gå via Lendo. 

  • Du fyller enkelt i en bolåneansökan och får det bästa erbjudandet för just dig.

  • Det tas bara en kreditupplysning via UC på dig. 

  • Vi har tillgängliga handläggare som kan guida dig och besvara dina frågor. 

  • Du kan spara pengar och betala mindre i tråkiga räntekostnader genom att jämföra olika lån och villkor.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Leta vidare i våra andra kategorier för att se om din fråga kan besvaras där, annars har du möjlighet att ringa, maila eller besöka vår facebook-sida för fler svar.

Hittar du inte svar på dina frågor?

Vi ser till att hjälpa dig!

Om du inte får svar på din fråga, kontakta oss via telefon, mail, chatt eller på vår Facebook-sida. Vi svarar inom 24 timmar (helgfria vardagar). Du behöver inte dela känslig information i din fråga, och du kan alltid ringa oss om du föredrar det.

Om du inte får svar på din fråga, kontakta oss via telefon, mail, chatt eller på vår Facebook-sida. Vi svarar inom 24 timmar (helgfria vardagar). Du behöver inte dela känslig information i din fråga, och du kan alltid ringa oss om du föredrar det.

lendo kundtjänst

Du kan även nå oss via telefon, facebook, chatt eller email:

kundservice@lendo.se

Öppettider

Måndag - Torsdag

08:00 - 20:00

Fredag

09:00 - 17:00

Lördag

10:00 - 14:00

Söndag

10:00 - 14:00

Öppettider Bolån

Måndag - Torsdag

09:00 - 17:00

Fredag

09:00 - 16:00

Lördag

STÄNGT

Söndag

STÄNGT

Du kan även nå oss via telefon, facebook, chatt eller email:

Öppettider

Måndag - Torsdag

08:00 - 20:00

Fredag

09:00 - 17:00

Lördag

10:00 - 14:00

Söndag

10:00 - 14:00

Öppettider Bolån

Måndag - Torsdag

09:00 - 17:00

Fredag

09:00 - 16:00

Lördag

STÄNGT

Söndag

STÄNGT