1. Privatbloggen
  2. Dolda avgifter och luriga kampanjer:

Dolda avgifter och luriga kampanjer:

Så handlar du säkert på Black Friday

Sharon Lavie sparekonom Lendo

2024-11-18

Inför Black Friday lockar e-handelsbutiker med stora reor, men konsumenter bör vara vaksamma på vanliga fallgropar. Falska rabatter, oseriösa webbshoppar och långa leveranstider från dropshipping-företag är bara några av riskerna. Många erbjudanden döljer även dolda avgifter som tull och moms, särskilt för varor som skickas från länder utanför EU.

Det kan också vara svårt att returnera Black Friday-köp om leverantören sitter i tredje land.

Med rätt förberedelser och ett granskande öga kan du fynda tryggt och undvika att göra dyra misstag under Black Friday. Här är några vanliga fallgropar att se upp för och tips på hur du kan undvika dessa. 

Din shopping-checklista inför Black Friday

1. Falska reor och manipulerade priser

Många e-handlare höjer priserna strax innan Black Friday för att sedan "sänka" dem, så att det ser ut som en större rabatt än vad det faktiskt är. Butikerna har börjat höja priserna redan i oktober för att anpassa sig till lagen som kräver att varans lägsta pris de senaste 30 dagarna ska redovisas vid reor. Enligt prisjämförelsetjänsten Prisjakt har andelen produkter med prishöjningar i oktober hittills i år ökat med över 34%.

Tips! Kontrollera varans historiska pris via prisjämförelsesajter som Prisjakt, så att du kan se om rabatten är genuin. Där kan du se hur priset varierat upp till två år tillbaka i tiden. Fastnar du för en viral produkt som endast marknadsförs i sociala medier kan det vara bra att vara medveten om att många dropshippingföretag sätter höga priser på produkter som du kan köpa billigare direkt från till exempel kinesiska plattformar. 

2. Oseriösa webbshoppar och bedragare

Falska e-butiker som ser seriösa ut kan dyka upp inför Black Friday och locka med extremt låga priser. Dessa butiker tar ofta betalt utan att leverera någon vara. 

Tips!

  • Använd alltid säkra betalningsalternativ, och undvik att betala via banköverföring eller förbetalda kort. Att betala med ett kreditkort eller PayPal kan vara ett säkrare alternativ eftersom de kan hjälpa dig att få pengarna tillbaka om något går fel.

  • Leta efter kontaktinformation och kontrollera om butiken är registrerad i Sverige eller inom EU.

  • Kolla omdömen på oberoende plattformar som Trustpilot. Om webshoppen endast har positiva recensioner på sin egen sida kan dessa vara manipulerade eller köpta. 

3. Aggressiv marknadsföring och ”Begränsat antal”- trick

Vissa butiker använder taktik som ”begränsat antal kvar!” eller nedräkningar för att få dig att tro att du måste köpa direkt för att inte missa erbjudandet. Det här skapar stressköp, som kan leda till ogenomtänkta beslut.

Tips! Låt dig inte stressas av tidspressade kampanjer. Fundera över om du verkligen behöver produkten och jämför priser innan du gör ett köp. 

4. Köp nu betala senare

Under Black Friday erbjuds ofta betalning med avbetalning eller köp nu, betala senare-alternativ, som kan vara lockande men som också kan leda till ökade skulder och dolda avgifter om de inte hanteras försiktigt.

Tips! Se upp för lockande avbetalningsalternativ och kreditköp. Läs villkoren noggrant och räkna ut hur mycket du faktiskt kommer att betala totalt om du väljer att dela upp betalningen.

5. Långa leveranstider och dolda dropshippingföretag

Många produkter säljs av dropshippingföretag som inte har produkterna i lager utan skickar dem från leverantörer, ofta i Kina. Detta leder ofta till långa leveranstider och risk för att produkterna inte håller förväntad kvalitet. 

Tips! Kontrollera leveransinformation och om produkten ska skickas från ett land utanför EU. Många gånger är den estimerade leveranstiden lång och osäker. Behöver du leverans till ett specifikt datum bör du antingen välja en aktör inom EU eller ha mycket god framförhållning. 

6. Oklara retur och reklamationsvillkor

Handlar du från ett land som ligger utanför EU gäller inte ångerrätten på samma sätt som i Sverige och det kan vara svårt att både returnera och reklamera om något blir fel. I många fall behöver du som konsument betala returfrakten själv.

Tips! Seriösa webbshoppar har tydliga villkor för returer och reklamationer. Läs alltid igenom butikens returvillkor innan du handlar, och se till att du vet hur du går till väga om du vill returnera en vara. Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller alltid inom Sverige och liknande lagstiftning finns inom hela EU, medan andra regler kan gälla om du handlar från utlandet. 

7. Dolda avgifter för frakt och tull

Produkter som skickas från länder utanför EU kan drabbas av extra avgifter, inklusive tull och moms. Vissa e-butiker anger inte dessa avgifter alls eller väldigt sent i köpprocessen, vilket kan leda till oväntade kostnader. 

Tips!  Kontrollera om butiken anger var produkten skickas ifrån och om eventuella tull och importavgifter tillkommer. EU -länder har inga tullavgifter sinsemellan, men shopping från utanför EU kan bli kostsamt. 

8. Begränsad information om produkten

Många Black Friday-erbjudanden inkluderar virala produkter som är populära på sociala medier men som kan ha bristfällig information. Det kan handla om mått och storlekar, kvalité och hållbarhet.

Tips! Var särskilt vaksam på produkter som marknadsförs aggressivt med påståenden som verkar för bra för att vara sanna. Var också uppmärksam på om produkten saknar detaljerad produktinformation. Gör en sökning och se om samma produkt med liknande bilder används av flera e-handlare, vilket kan antyda på att bilderna används olovligen och tillhör någon annan. Detta i sin tur kan indikera att du köper ett plagiat och eller en produkt med lägre kvalité.