1. Privatbloggen
  2. Lurad på nätet?

Lurad på nätet?

Så känner du igen bedrägerier – och skyddar dig

Sharon Lavie sparekonom Lendo

2025-05-06

och skyddar dig

Bedrägerier riktade mot konsumenter ökar kraftigt – och bedragarna blir allt mer sofistikerade. Det handlar inte längre om slarviga bluffmejl. Idag sker bedrägerier via telefon, sociala medier, sms, investeringsplattformar och AI-genererade röstmeddelanden.

Finansinspektionen varnar i Konsumentskyddsrapporten 2025 för en ny generation av bedrägerier där konsumenten själv luras att godkänna transaktioner – vilket ofta innebär att banken inte ersätter förlusten. 

Olika bedrägerier

Det finns många olika typer av finansiella bedrägerier – från bluffade investeringar till kapning av BankID och falska sms om paket. Gemensamt för dem alla är att bedragaren försöker få dig att själv lämna ut uppgifter, logga in eller föra över pengar. Bedrägerierna sker ofta i flera steg och blir allt mer professionella, vilket gör det svårt även för erfarna konsumenter att genomskåda bluffen. Därför är det viktigt att känna igen varningssignalerna – och veta vad du ska göra om du blir drabbad.

Så går ett investeringsbedrägeri till – steg för steg

  1. Kontaktfasen Du kontaktas via telefon, sociala medier eller mejl. Du kontaktas av någon som erbjuder en ”unik investeringsmöjlighet”. Bedragaren utger sig för att vara från en investeringsplattform, bank eller rådgivare.

  2. Första insättningen Du övertalas att investera ett mindre belopp. Du får tillgång till en professionell webbplattform där du ser att "dina pengar växer".

  3. Förtroendet stärks Du blir uppringd regelbundet och får detaljerad information om marknaden. Allt ser seriöst ut. Du lockas att sätta in mer.

  4. Större investeringar & uttagsproblem Du investerar mer. När du försöker ta ut pengar får du höra att du måste betala skatt, avgifter eller växlingskostnader först. Sedan försvinner kontakten. Pengarna är borta.

  5. Falsk återvinningshjälp Efter en tid blir du kontaktad av en ny person – ofta från ett "internationellt återvinningsbolag", ett ”juridiskt team” eller till och med någon som påstår sig jobba på en myndighet. De säger sig kunna hjälpa dig få tillbaka dina pengar – mot en avgift. Du betalar – men får ingenting tillbaka.

  6. Falsk polis eller myndighet När även "återvinningshjälpen" tystnat kan ytterligare en bedragare ta kontakt. Nu är det någon som utger sig för att vara från polisen, Finansinspektionen eller EU-kommissionen. De säger att de arbetar med ett ärende där du är brottsoffer – men kräver personnummer, kopior på ID eller inloggningar för att "verifiera din identitet". Detta är ett nytt bedrägeriförsök – inte hjälp.

BankID-bedrägeri

Bedragaren ringer och säger sig vara från banken, Försäkringskassan eller polisen. De varnar för "pågående bedrägeriförsök" och ber dig logga in med BankID för att "spärra kontot". I själva verket kapar de ditt konto medan du är inloggad. 

Varningstecken:

  • Uppmaning att logga in med BankID under pågående samtal

  • Hotfull eller stressande ton

  • De säger att du inte får kontakta någon annan 

Bluffar med paket eller skatt

Du får ett sms eller mejl där du uppmanas att klicka på en länk för att bekräfta ett paket eller betala tull. Länken leder till en falsk sida där du uppmanas att fylla i dina kort- eller BankID-uppgifter. 

Varningstecken – så känner du igen bluffen

TeckenRisk
Du ombeds logga in på uppmaningBankID-kapning
Avkastning garanteras utan riskInvesteringsbedrägeri
Du ska betala för att få tillbaka pengarÅtervinningsbedrägeri
Du kontaktas av falsk polis eller FIIdentitetsstöld
Du får oväntade samtal eller sms med länkarPhishing

Vad du kan göra – steg för steg

Om du blivit utsatt:

  1. Kontakta din bank direkt – spärra kort och BankID.

  2. Polisanmäl omedelbart.

  3. Rapportera till Finansinspektionen om det handlar om ett företag eller investeringsupplägg.

  4. Spara allt: mejl, sms, skärmdumpar, namn och telefonnummer.

  5. Kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå för rådgivning.

Så kan du minska risken att bli bedragen

Det bästa skyddet mot finansiella bedrägerier är att vara vaksam, påläst och ta dig tid att kontrollera innan du agerar. Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon annan, klicka inte på okända länkar och lämna aldrig ut känslig information via telefon, mejl eller sms. Genom att känna igen vanliga metoder och tänka efter en extra gång kan du undvika att bli lurad. 

  • Logga aldrig in på uppmaning från någon annan.

  • Klicka aldrig på länkar i sms om paket eller utbetalningar.

  • Lämna inte ut kort- eller kontouppgifter via mejl eller telefon.

  • Prata öppet med anhöriga, särskilt äldre, om vanliga bedrägerimetoder.

  • Om du investerar – kontrollera alltid företaget på FI:s varningslista.

Bedragare utnyttjar tillit, rädsla och brist på information. Ofta sker bedrägerier i flera led – även efter att du redan har förlorat pengar. Ditt bästa skydd är kunskap, skepsis och en bra handlingsplan. Sprid gärna den här informationen vidare – särskilt till äldre anhöriga. Bedrägerier är en fråga om trygghet, inte bara pengar.