1. Allt om lån
  2. Påminnelseavgift

Påminnelseavgift - vad är det?

En påminnelseavgift är den avgift som ett företag har laglig rätt att ta ut från var och en som inte betalar en faktura eller amortering i tid. Avgiften är dock reglerad, så det går inte att ta ut hur hög påminnelseavgift som helst och man måste ha informerat om att man avser att ta ut den redan från början. 

Varför tas påminnelseavgift ut?

När en faktura inte blir betald, så innebär det en ökad administration för ett företag. Påminnelseavgift är ett sätt att kompensera för det. Men det är bra att känna till att det inte sker helt automatiskt, utan det måste anges i ett köpeavtal eller i en offert. Om det inte har angetts, så får inte påminnelseavgift tas ut.

I standardfallet är gränsen för påminnelseavgift satt till 60 kronor, men det gäller bara företag och inte myndigheter. Ett exempel på det senare som många träffar på är när man inte gör avbetalningen på sitt studielån till CSN i tid. CSN är en myndighet som har rätt att ut 450 kronor i påminnelseavgift, varför det är extra viktigt att betala i tid. 

När påminnelsen inte hjälper

Om du får en påminnelse och ändå inte betalar, så är det vanligaste att företaget eller myndigheten vänder sig till ett inkassobolag för att få hjälp att få in betalningen. Då tillkommer en ny avgift, nämligen en inkassoavgift på 180 kronor. Om inte heller inkassokravet betalas, så hamnar ärendet hos Kronofogden, vilket inte bara leder till ytterligare kostnader, utan även en betalningsanmärkning som kan komma att påverka din kreditvärdighet och möjligheten att få låna pengar bland annat.

Det är självklart billigast att alltid betala allting i tid, men de flesta har nog varit med om att glömma eller av någon annan anledning betala för sent. Men ibland kan det faktiskt handla om att man av olika anledningar har svårt att betala. Då ska man alltid ta kontakt med det företag eller den myndighet som ska ha betalningen, förklara problemen och inleda en dialog om möjligheten att få anstånd eller upprätta en avbetalningsplan. En avbetalningsplan kan i och för sig dra med sig en avgift på 170 kronor utöver påminnelseavgift, men det är absolut ett pris värt att betala för att lösa en knepig situation. 

  1. Allt om lån
  2. Påminnelseavgift

Påminnelseavgift - vad är det?

En påminnelseavgift är den avgift som ett företag har laglig rätt att ta ut från var och en som inte betalar en faktura eller amortering i tid. Avgiften är dock reglerad, så det går inte att ta ut hur hög påminnelseavgift som helst och man måste ha informerat om att man avser att ta ut den redan från början. 

kr
10 000600 000
år

Ungefärlig kostnad

2 305 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 12 år. Effektiv årsränta 6.98%. Ett lån på 200 000 kr kostar då 2032 kr/månad (144 avbetalningar), dvs totalt 292 653 kr. Ingen start-/aviavgift. 6.77% nominell ränta (rörlig ränta, sätts individuellt baserat på dina förutsättningar). Ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil, uppdaterat 2023-10-06.

Återbetalningstid 1-15 år. Maximala räntan är 34%. Räntespann mellan: 5,20%-33,93%.

Vad tycker våra kunder?

TrustScore beräknas baserat på alla omdömen hos Trustpilot, med beaktande av aktualitet, mängd och stjärnbetyg. Omdömens äkthet kontrolleras inte. Lendo bjuder slumpmässigt in kunder som har använt tjänsten via mail att lämna omdömen.

Våra samarbetspartners

ICA Banken lån
DNB privatlån
Coop MedMera bank lån
IKANO Bank lån
Nordax Bank lån
Wasa Kredit lån
Resurs lån och företagslån
Bank Norwegian - en filial av NOBA Bank Group

HUR FUNGERAR LENDO?

Jämför lån snabbt, enkelt och kostnadsfritt. Så här går det till:

1. Gör en ansökan

Fyll i din ansökan digitalt. Det tar runt 1 minut.

2. Jämför erbjudanden

Lendo samlar erbjudanden från upp till 40 långivare

3. Välj det bästa lånet

Välj det erbjudande som passar dig bäst.

TrustScore beräknas baserat på alla omdömen hos Trustpilot, med beaktande av aktualitet, mängd och stjärnbetyg. Omdömens äkthet kontrolleras inte. Lendo bjuder slumpmässigt in kunder som har använt tjänsten via mail att lämna omdömen.

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

Man kan sänka sin ränta på olika sätt, ofta brukar byte av bank eller långivare kunna innebära sänkt ränta. Eller om man har flera lån och krediter som man betalar av på istället samlar sina lån i ett enda och betalar av de mindre brukar det innebära en lägre ränta då de mindre lånen generellt har kortare återbetalningstid och högre ränta. Många kan tycka det är jobbigt att gå till flera banker för att jämföra räntor, det är tidskrävande och de kommer att ta en kreditupplysning hos varje bank vilket kan påverka kreditvärdigheten.

Genom att ansöka om lånet via Lendo som är en låneförmedlare får du låneerbjudanden från upp till 30 banker med bara en kreditupplysning från UC. Får du då ett erbjudande med lägre ränta är det enkelt att byta till den banken eller långivaren och på så sätt sänka din ränta och kostnader varje månad.

Du väljer själv återbetalningstid, från 1 år upp till 15 år. För mindre lån kan det vara lönsammare att ha en kortare återbetalningstid. Det totala beloppet att återbetala stiger vid längre återbetalningstid.

Som privatperson finns den kvar i 3 år från det att anmärkningen registrerades. För juridiska personer (företag) ligger uppgifterna kvar i 5 år. Du kan läsa mer om detta hos Kronofogdemyndigheten.

Det är individuellt. Alla banker och långivare som vi samarbetar med får chansen att ge dig ett låneerbjudande. De gör en bedömning av dig som kund baserat på din kreditvärdighet och tar sedan beslut om de kan erbjuda dig ett lån.

Hittar du inte svar på dina frågor?

Vi ser till att hjälpa dig!

Om du inte får svar på din fråga, kontakta oss via telefon, mail, chatt eller på vår Facebook-sida. Vi svarar inom 24 timmar (helgfria vardagar). Du behöver inte dela känslig information i din fråga, och du kan alltid ringa oss om du föredrar det.

Om du inte får svar på din fråga, kontakta oss via telefon, mail, chatt eller på vår Facebook-sida. Vi svarar inom 24 timmar (helgfria vardagar). Du behöver inte dela känslig information i din fråga, och du kan alltid ringa oss om du föredrar det.

lendo kundtjänst

Du kan även nå oss via telefon, facebook, chatt eller email:

kundservice@lendo.se

Öppettider

Måndag - Torsdag

08:00 - 20:00

Fredag

09:00 - 17:00

Lördag

10:00 - 14:00

Söndag

10:00 - 14:00

Öppettider Bolån

Måndag - Torsdag

09:00 - 17:00

Fredag

09:00 - 16:00

Lördag

STÄNGT

Söndag

STÄNGT

Du kan även nå oss via telefon, facebook, chatt eller email:

Öppettider

Måndag - Torsdag

08:00 - 20:00

Fredag

09:00 - 17:00

Lördag

10:00 - 14:00

Söndag

10:00 - 14:00

Öppettider Bolån

Måndag - Torsdag

09:00 - 17:00

Fredag

09:00 - 16:00

Lördag

STÄNGT

Söndag

STÄNGT