1. Hem
  2. Företagsbloggen
  3. 8 råd - så här skär ...

8 råd - så här skär du ner dina kostnader

8 råd till dig som driver eget företag och måste skära ner på kostnader - nu!

8 råd till egenföretagare som behöver skära ner kostnader

4/1/2020

Det är många småföretag som just nu fokuserar på att säkra intäkter. Vissa har bättre förutsättningar än andra givet vilken bransch man agerar inom. Ser du även över vilka kostnader du kan sänka? Det är extra viktigt i dessa tider av oro att ha stenkoll på företagets kostnader och lägga tid på att undersöka vilka kostnader du kan sänka om du måste - för att ta företaget i genom coronastormen. Vi ger dig här 8 tips på besparingsåtgärder. 

1. Säg upp överflödiga prenumerationer och abonnemang

Det förmodligen enklaste att göra är att säga upp alla eventuella prenumerationer och abonnemangstjänster du kan tänkas ha kopplade till ditt företag - som mer skapar trivsel än är livsviktiga för att bedriva verksamheten. Det kan exempelvis vara prenumeration på tidningar, musik till kontoret, kontorsservice, datorprogram som sällan används etc. Det är mycket vanligt att man låter sådana kostnader löpa på för att de är små, men ni vet vad man säger, många bäckar små. Vad kan du prioritera bort som inte används på kontinuerlig basis inom företaget? 

2. Kan du skjuta upp några kostnader du redan åtagit dig att betala? 

Har du många leverantörer som just nu utför något arbete åt dig som du åtagit dig att betala för? Kartlägg hur många det är. Kanske går det att förhandla med dem och komma överens om att skjuta på hälften av betalningen tills situationen har lugnat sig. Det är möjligt att dina leverantörer är i en ännu värre sits, men det kan vara värt att försöka hitta en gemensam lösning. 

3. Byta till billigare lokaler eller dela lokal? 

Är det “business critical” att företaget hyr just er kontorsyta just nu? Omförhandla ditt hyresavtal när det löper ut. Kanske finns det ett annat företag som kan tänka sig att dela lokal och hyreskostnaden med er. Enligt ett föreslaget stödpaket från regeringen, Centerpartiet och Liberalerna som presenterades förra veckan kan man som småföretagare få stöd i hyresbetalningar upp till 50 % under en tremånadersperiod framöver. Det är definitivt värt att undersöka. I ett av våra senaste skrivna inlägg redogör vi för vilka kostnadslättnader du som företagare kan ansöka om som en del av det tredje krispaketet till företag. 

4. Kan du hitta kostnadsfria mjukvaror att använda istället för de du betalar för?

Betalar du dyra licenser för mjukvaruprogram varje månad? Kanske finns det gratisversioner du kan gå över till under en period att minska kostnaderna. Exempelvis är Google Drive ett alternativ för den som inte vill betala för office-paket-programmen. Värt att undersöka! 

5. Jämför leverantörer och förhandla, förhandla, förhandla! 

Det finns förmodligen inget bättre läge än att just nu förhandla med leverantörer då många företag sitter i samma sits och hellre vill behålla lägre intäkter än att inte få några alls. Leverantörskostnader värda att förhandla ner kan exempelvis vara el, bredband, larm osv. Först och främst måste du samla alla leverantörsavtal och få ordning på hur avtalen ser ut. När du har en tydlig bild över vilka avtal du kan komma ur är det bara att börja förhandla och scouta efter billigare alternativ - att använda som ett förhandlingsargument innan du säger upp nuvarande avtal. 

6. Kan du sänka marknadsföringskostnaderna? Fundera dock två varv innan du slutar med all marknadsföring

Marknadsföringskostnader är ofta inte uppbundna i avtal över längre tidsperioder, därför kan det vara värt att se över om du kan dra dig ur ej bokade åtaganden. Det finns dock flera experter som råder att man inte ska dra ner helt på marknadsföringsinsatserna utan istället försöka hitta billigare alternativ eller omförhandla. Slutar kunder att hitta till ditt företag då kan det bli kämpigt längre fram. Ett tips är att satsa på digital marknadsföring som till exempel Google Ads då många i dagsläget sitter hemma och har tillgång till dator.

7. Omförhandla lån

Har du några tecknade lån på företaget? Då kan det vara läge att omförhandla lånen. På Lendo hjälper vi dig att jämföra företagslån, privatlån och olika lånealternativ. Det du framförallt ska jämföra när du omförhandlar dina lån det är totalkostnaden för olika alternativ. Via Lendo får du enkelt en överblick över låneerbjudanden och dess totalkostnader - dvs vad de olika lånen kommer att kosta företaget inklusive administrativa avgifter och ränteavgifter - detta för att göra det enkelt för dig att jämföra mellan långivare och lånebud. 

8. Personalkostnader - det finns stöd att få 

Det sista man vill göra i tider av oro är att dra ner på personalkostnader - men för vissa är det oundvikligt i läget vi befinner oss i just nu. Se till att du är helt uppdaterad på vilket stöd och vilka kostnadslättnader det finns att söka från regeringen - för det finns det. Exempelvis finns det ett nytt föreslaget stödpaket som innebär att småföretag under en fyramånadersperiod har möjlighet att pausa inbetalning av arbetsgivaravgift eller egenavgift för upp till max 30 anställda och 25 000 kronor per anställd och månad. Förhoppningsvis gör detta att du inte behöver dra ner allt för mycket på personalkostnader. Du kan läsa mer om alternativet permittering i detta inlägg.

Det finns säkerligen en rad fler saker du kan göra för att sänka kostnaderna - men vi hoppas att du med dessa tips kommer en bit på vägen. Det viktigaste är trots allt att först bilda sig en uppfattning av vilka kostnader som du kan skära ner på och vilka som förhindrar dig på grund av avtal exempelvis, för att sedan börja prioritera vilka som ger störst effekt. Lycka till!

Samlade tjänster för en bättre privatekonomi

© 2018 Lendo AB / Org. nr: 556515-1627 / Västra Järnvägsgatan 21, 111 64 Stockholm