1. Företagsbloggen
  2. Starta eget? E-handel växer så det knakar

Starta eget? E-handel växer så det knakar

Funderar du på att starta eget? E-handeln fortsätter att växa

heminredning e-handel - Lendobloggen

10/14/2021

E-handel är en av de starkaste tillväxtbranscherna för dig som överväger att starta eget företag. Trots att pandemin klingat av växte e-handeln med ytterligare 16 procent under andra kvartalet i år. Allra bäst går det för dem som säljer dagligvaror, leksaker och heminredning. 

När pandemin slog till under förra året växte e-handeln som aldrig förr. Under andra kvartalet 2020 noterades den historiska ökningen på 49 procent. Då trodde många att e-handeln skulle börja falla tillbaka när pandemin började klinga av. Men nu rapporterar e-handelsbarometern att tillväxten fortsatte. E-handeln växte med ytterligare 16 procent under andra kvartalet i år. 

Många tror att vi konsumenter skaffat oss nya vanor och nu är mindre beroende av den fysiska handeln, andra tror att butikerna kommer ta tillbaka den tappade marken. De kommande kvartalen kommer att ge svaren.  

För dig som funderar på att starta eget företag så är e-handeln en spännande bransch. Tillväxten är bättre än i nästan alla branscher. Det finns gott om tekniska verktyg som gör det relativt enkelt att dra i gång en e-shop. Det svåra är bara affärsidén som ska göra dig unik på marknaden. Kanske kan vår genomgång av segmenten som växer allra snabbast tjäna som inspiration. 

Brist på varor inget hinder för tillväxten

Trots att vissa branscher har brist på varor, på grund av brist på halvledare och transportproblem fortsätter det att växa så det knakar. Vårt näthandlande av mat tycks vara här för att stanna. Dagligvaruhandeln noterade en tillväxt på 27 procent, trots att många vågat sig tillbaka till butikerna. Även barnartiklar och leksaker går som tåget, upp med 22 procent jämfört med förra året. Trots att tiden med hemarbete snart är över ökar inköpen av möbler och heminredning över nätet med 21 procent. En annan bransch som går bra är böcker och media, upp 17 procent. 

Den stora tillväxten för möbler och heminredning förklaras med att många bytt bostad, något som driver försäljningen. Trycket var så högt att inredningskedjan Jysk under en period fick stänga ner sin e-handel på grund av för många beställningar.

När nätshoppade du själv senast? Åtta av tio svenskar uppger att de handlade på nätet under det andra kvartalet i år, det är en ökning med två procentenheter från förra året, så den stora tillväxten beror i första hand på att vi köper mer och oftare. Det som flest personer näthandlar är produkter inom kategorin skönhet och hälsa. 

Modebranschen har gått dåligt under pandemin, även på nätet. Men nu börjar det ta riktig fart igen, tillväxten blev hela 12 procent under det andra kvartalet. 

Trots den starka tillväxten inom många branscher uppger 72 procent av e-handlarna att de haft problem med att få leveranser, 23 procent har haft stora problem. Så när bristen på vissa produkter lättat kan e-handeln ha ännu mer att ge. 

Vad ska man då tänka på som entreprenör om man funderar på att starta en e-handel? Förutom att ha rätt pris och produkt, förstås. Ja, konsumenterna uppger i e-handelsbarometerns undersökning att snabba och flexibla leveranser och nya leveranssätt är mycket viktigt. När det gäller betalning så föredrar de flesta fortfarande att betala med bank- eller kontokort, men Swish blir allt populärare.

Att starta en e-handel kräver oftast en del kapital när du växer, då du måste ha varor i lager för att ge snabb leverans till dina kunder. Vi på Lendo kan hjälpa dig att ansöka och jämföra lån till företag upp till tre miljoner kronor. Ansökan och jämförelsen är kostnadsfri och det tas bara en kreditupplysning på ditt företag - du förbinder dig inte till något med en ansökan. 

Branscherna som växer snabbast inom e-handel

Dagligvaror +27%

Barnartiklar & leksaker + 22%

Möbler & heminredning  + 21%

Hemelektronik   + 18%

Apotekshandel  +17%

Böcker & media  +17%

Kläder & skor + 12%

Sport & fritid    + 12%

Bygghandel  + 11% 

Totalt +16% 

Källa: E-barometern som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research