1. Företagsbloggen
  2. 5 tips till småföretagaren

5 tips till småföretagaren

Så tar du dig ur svackan med enkla förändringar

5 tips småföretag att ta sig ur svackan

2020-05-20

Har krisen slagit hårt mot din verksamhet? Du är inte ensam. Det är många småföretagare runt om i landet som just nu kämpar med intäktsbortfall, likviditetsproblem, eller upplever svårigheter med att satsa på nya idéer. Finns det några lösningar eller är det nattsvart – det är frågan som många ställer sig just nu.

Att spara in på kostnader kan vara utmanande att göra och kanske behöver du samtidigt hitta nya intäktskällor. Det kan dessutom vara svårt att sticka ut i bruset som just nu är mer högljutt än någonsin. Men, allt är inte bara elände. Förändringar och kriser kan även tvinga fram nya affärsmöjligheter. Det finns flera branscher som redan börjat anpassa sig. Vi på Lendo vill därför dela några konkreta tips för hur du kan tänka innovativt i syfte att hitta nya affärsmöjligheter som genererar intäkter.  

Kan du förändra distributionen av din tjänst eller produkt? 

Att förbereda sig inför ett scenario likt det vi nu upplever är svårt. När man inte längre kan sälja sin tjänst eller produkt som vanligt på grund av ovanliga omständigheter eller att kunder inte längre hittar till dig gäller det att försöka tänka innovativt.

Finns du online? Man kan tro att det är dyrt och komplicerat att börja sälja sina produkter eller tjänster online, men idag är det ganska enkelt att koppla på webshop-lösningar som exempelvis Shopify och det finns gratisversioner att använda sig av om din verksamhet inte kräver en avancerad lösning. Ett annat tips är att utöka marknadsplatserna du normalt säljer på. Driver du exempelvis en skönhetssalong kan det vara en idé att istället erbjuda att du kommer hem till kunderna. Utforska om du kan sälja i närliggande grannstäder eller på andra marknadsplatser online som offline. Kanske kan din butik flytta in i en bil tillfälligt. Ett annat sätt är att arbeta med rabatter och erbjudanden. Finns det andra aktörer du kan teama ihop med för att erbjuda gemensamma rabatter och på så vis nå fler kunder? 

Kan du paketera om din produkt eller tjänst?

Att förändra sin produkt kan kännas omöjligt att göra på kort tid. Men, kanske finns lösningarna närmare än du tror och kanske finns det några lågt hängande frukter du kan plocka? Kan din produkt eller tjänst användas till något annat än vad den är ämnad för? Just nu är det flera företag som börjat ställa om. Ett exempel är restauranger som har börjat sälja matkassar och taxichaufförer som börjat leverera paket. Kanske kan ditt företag göra något liknande.

Finns det nya kundmålgrupper att utforska?

Kunder är det viktigaste du har och i dessa svåra tider med ekonomisk oro och strikta restriktioner kan det vara svårt att förlita sig på att ordinarie kundmålgrupp ska handla som vanligt. Har du tillgång till några gratis analysverktyg för att undersöka beteendet hos din ordinarie målgrupp? Når konkurrenterna en målgrupp även du kan börja nå? Kanske upptäcker du att det finns andra målgrupper som du tror skulle kunna vara intresserade av din produkt, exempelvis en yngre eller äldre målgrupp. Det är värt undersöka.

 Prioritera om kostnader - extra marknadsföring kan rädda

Att kapa kostnader för att ha pengar kvar i kassan är viktigt, men ha i åtanke att det kanske behövs fler åtgärder för att överleva krisen. Ditt företag behöver också få in pengar för att vara livskraftigt. För dig som ändå vill börja med att kapa kostnader har vi sammanställt tips i en artikel som du kan läsa här

Att se över och omprioritera din marknadsföring kan också vara en viktig åtgärd att satsa på just, framförallt om du har lokaliserat en ny kundmålgrupp, paketerat om din produkt eller tjänst eller behöver få ut ett aktivt erbjudande. Marknadsföring behöver inte vara “superdyrt” även om man ska vara medveten om att det nästan alltid kostar. På grund av krisen är det många som skurit ner på sin marknadsföring vilket betyder att du som företagare bör kunna få fördelaktiga priser och exponering på ytor du annars kanske inte haft möjlighet att synas på.  Kanske finns det platser där människor fortfarande samlas och där du kan informera om ditt erbjudande. Finns det några stora arbetsplatser i området som fortfarande har öppet? Kan du komma på ett innovativt sätt att hjälpa till i coronakrisen och samtidigt sprida information om ditt företag? Det kan till och med göra att du och ditt företag får medial uppmärksamhet, vilket kan räknas till gratis marknadsföring. Tänk också på att marknadsföring i digitala kanaler oftast går att målgruppsanpassa på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt.

Fundera över finansieringsalternativ - kanske kan ett lån vara en möjlig lösning

Oavsett om du står inför att investera mer pengar i produktutveckling eller behöver låna pengar för att fylla kassan är det viktigt att fundera över olika finansieringsinitiativ som kan bidra till att få igång intäkterna. Det finns en del stödpaket att söka från regeringen (du hittar en sammanställning här). Ett företagslån kan också vara ett alternativ för dig som innan krisen bedrev en livskraftig verksamhet men som just nu har svårt att få likviditeten att gå ihop. 

Lendo är Sveriges största jämförelsetjänst för privat- och företagslån. Via vår smidiga webbtjänst hjälper vi dig som behöver låna pengar till företaget och vill hitta och jämföra olika långivare. Är du osäker på om du kan få ett lån då kan du testa att göra en ansöka via Lendo, det är nämligen kostnadsfritt att ansöka och en ansökan är inte bindande. Via Lendo kan du jämföra och ansöka om lån upp till 2 miljoner kronor hos en rad olika långivare.